2012. november 3., szombat

Szabad az ellenségtől is tanulni*

A radikális baloldallal egyebek mellett egyetlen nagy baj van! Például az, hogy van. Meg az, hogy mindig kivételes érzékkel tudott viszonyulni a világ dolgaihoz. Hogy mást ne említsek, miliőjével szemlátomást is ezerszer könnyebben tudnak azonosulni a lángban égő, ámde még szűz lelkek, „marketingje” pedig általában is kreatívabb, ötletesebb és újszerűbb, mint a túloldalé. Ám még mielőtt e gondolatot roppant reakciótól fűtve gyorsan ledurrognánk, szögezzük le, hogy mindez annak ellenére is hatásos lenne, ha nem azon dolgok mellett kardoskodnának szeretett komcsijaink, amikre eleve másodpercek alatt képes ráharapni az értékek útvesztőjében lézengő civil lakosság ifjabbik fele.
Ilyetén nyilvánvaló az előnyük, hiszen nem kunszt de facto legálisan csápolni olyan elvek mellett, amiket manapság illik vallani, egyúttal nem aggódni amiatt, hogy ha vörös csillagba szőtt sarlót és kalapácsot lengetek a fejem fölött, életem végéig holodomor emlékmúzeumokba kell járnom, jogerős bírói ítélettel a farzsebemben.
Ennek ellenére tény, hogy az anarchisták és a modern kommunisták nyilvánvaló sikerrel tudták venni a korok akadályait, és sajnos (esetükben persze szerencsére) képesek voltak a permanens megújulásra. Mindezt közérthetően, lélekkel és kreatívan.
Nincs ez másképp zene dolgában sem. A magam részéről például kifejezett fogyatékosságnak tudom be, hogy továbbra sem létezik olyan nívójú újfasiszta zenekar, mint amilyen balról a Ska-P, a Gogol Bordello vagy a Manu Chao. Persze rögtön lehet fújtatni, hogy egyáltalán hogy létezhetnek ilyen zenei irányvonalak (ti.: anarchista/fasiszta) és egyáltalán hogy merem ezt a kérdést a számra venni, de jelentem: vannak ilyenek, és jó is, hogy vannak. Természetesen nem kell feltétlenül a punk, ska, oi és skinhead irányvonalakra szorítkozni, elég bő a paletta anélkül is. Ha mást nem, citáljuk ide a Bella Ciao, vagy a Hasta Siempre... című dalokat. Mert ne szépítsük, ezek a dalok töltetük ellenére is olyan nóták, amiket ha meghallgat az ember, legalábbis egy kubai, vagy olasz étterem teraszán leli magát és legfennebb csak egy pakli cigarettára meg egy puskára vágyik, aminek okán az asszonyok alatt minimum fel kell majd mosni a gyönyör miatt. Mindemellett tartalmas, érthető és szép dalok.
Miért? Mert egyrészt olyan zenéket produkálnak, amivel törődve volt, s nem annyiban merül ki, mint mondjuk egy Kárpátia album. Nem mellesleg úgy, hogy a gitáros tud gitározni, az énekes tud énekelni, a dobos dobolni és így tovább, ami lássuk be, nem hátrány egy zenekar működésében. Mindennek lényege pedig az, hogy a zenével nem csak annyit tudnak átadni, hogy két sör között összerugdosom a mellettem lévőt puszta szeretetből és bajtársiasságból, skandálok valami unalmasat, majd visszaülök inni. Ezekben a zenékben élet van, érzés és hozzáértő odaadás, ami közérthető, s egyúttal színvonalas - csak sajnos kommunista.
Épp ezért kérdem: miért van az, hogy a szélsőjobbos zenekaroknál láthatóan kényszer az énekhang nélküli énekes, és/vagy a háromakkordos, kocsmai röfögés? Mert ne védjük a kutyánk kölykét: amíg a diszkrét szájszaggal sárban hempergő, kannás bortól sármos anarchisták képesek voltak kitermelni magukból egy Ska-P-t meg egy Picsát (utóbbi maga a nonszensz), addig a jobboldal még mindig a Kárpátiát tartja a zeneművészet csúcsának. És hiába ápolok személyes jó viszont Gianluca Iannone-val, aki példaértékű módon vette észre, hogy az újfasizmusnak hangnemet és miliőt kell váltani, ha teret akar nyerni a fiatalok körében (lásd az újfasiszta squatokat), sajnos zeneügyileg ő sem képes túllépni ezen a helyzeten. (Mi dispiace amico mio!)
Nem tudom, hogy az oktalan konzervativizmusnak, vagy csak a kényelemnek tudható be, hogy nem képes megalakulni olyan mennyiségben olyan színvonalú zenekar, mint ez a nyamvadt Ska-P, de momentán, hasra ütéssel három olyan újfasiszta produkciót tudok felsorolni, amelyik legalábbis színvonalában megüti a fent felvázolt szintet, ez pedig az olasz Antica Tradizione és a 1993-ben elhunyt (!) Ian Stuart Donaldson és a Skrewdriver dalait feldolgozó (nem mellesleg roppantul szemrevaló) Saga. Miért is? Ezer meg egy téma adott (a keserédes történelmen, meg a búfelejtő kocsmázásokon kívül), széles zenei lehetőségek, de nem, nekem nézeteim ellenére is Ska-P-t meg Gogol Bordellót kell hallgatnom, mert csillagászati mértékekkel nívósabb, mint akármelyik újfasiszta banda. Jó esetben marad még a Dropkick Murphys, vagy a teljesen elvont neofolk zenekarok, ám ez utóbbiaktól hosszú távon felpattintom az ereimet, annyira lehoznak az életről.
A négyakkordos punk hangzás és a fájdalmasan rossz éneklés ugyanis nem zene, viszont annál inkább az igénytelenség fokmérője, amihez praktikusan az igénytelenek fognak csatlakozni (és fordítva). Kérdem én: miért is jó ez a mi ügyünknek? Miért nem lehet összekalapálni néhány tehetséges, zenélni tudó ellenpólust a vörös csillaggal hadonászó anarcho-komcsik bosszantására, meg persze az én szórakoztatásomra? Miért nem lehet megérteni, hogy a szerelem, a bohemitás, a forradalom és a nagyvárosi utcán, vagy a tengerparti éttermek teraszán spontán gyártott, több hangszeres zene igenis jó, sőt kívánatos? Miért nem lehet tanulni az ellenségtől? Azért mert az ellenség fegyverével nem lehet harcolni, így inkább megrohadunk a kocsmai röfögés és a „Fegyverbe, fegyverbe...” skandálása mellett ahelyett, hogy hajlandóak lennénk megérteni az utcazenészek szabadságérzetét, az igényes zene tisztaságát és a nagyvilági élet élvezetét azzal együtt, hogy az elveinkből egy nüansznyit sem engedünk? Miért nem lehet megfogadni Evola azon tanácsát, hogy amint a jobboldali történetírásnak, úgy a jobboldali fiatalság modern kultúrájának is arra lenne szükség, hogy létezzen egy olyan szervezett és hatalommal rendelkező jobboldali internacionálé, mint amilyen a kommunista? Mert jelzem, azáltal, hogy nem vagyunk hajlandóak kilépni ebből a lábszagú és igénytelen szubkulturális közegből, éppen a komcsiknak teszünk szívességet, lévén saját magunktól vonjuk meg azt, ami éppen az ő sikereik és a valódi élet, noch dazu a valódi siker kulcsa lehet. De ha úgy tetszik, ennek felfogása nélkül éppen mi zárjuk saját magunkra az általuk felépített kennel ajtaját.
Tessék hát fogni egy akusztikus gitárt, némi fröccsöt, elfelejteni (de legalábbis újragondolni) a bakancsokat és a bombereket, kifeküdni a tengerpartra, végighallgatni egy sor latin és egyéb világzenei CD-t, kifülelni az ott használt hangszereket és nem félni hasonló zenét játszani, mint a túloldal! Épp csak a kulturális témáinkban, értékeinkben és a zenénkbe adott plusszal különböztessük meg magunkat tőlük. Azokkal viszont nagyon.


* Publius Ovidius Naso, a római aranykor költője.


Forrás: www.danivagyok.blogspot.hu